tuv iso

 agencja extreme naglosnienie W krainie profesjonalnych dźwięków

 

Aby zapewnić oprawę niemalże każdej imprezy niezbędne jest odpowiednie nagłośnienie.

   Specjaliści zajmujący się nagłośnieniem żartują często, że jest to element eventu tak ważny, jak nieskazitelnie czysty obrus na uroczystej kolacji - jeżeli idealnie spełnia swoją funkcję wtapia się w kompozycję tak bardzo, że niemalże go nie zauważamy. Wystarczy jednak tylko niewielka skaza, a każdy uczestnik spotkania zwróci na nią uwagę. Podobnie jest z nagłośnieniem. Chyba każdy organizator spotkał się niejednokrotnie z tak zwanymi "zakłóceniami technicznymi". Najlepszą drogą do uzyskania prawidłowego nagłośnienia imprezy jest skorzystanie z usług zaufanej, doświadczonej i kompetentnej firmy nagłośnieniowej, która po przeprowadzeniu dokumentacji technicznej odpowiednio dobierze poszczególne komponenty niezbędne do zrealizowania wydarzenia w danym miejscu - mówi Wojciech Kosiorek technical manager Brill AV Media.

Kolumny pełne dźwięków

   Jednymi z ważniejszych elementów nagłośnienia od razu kojarzący się z tą tematyką są bez wątpienia tak zwane kolumny. Wybór głośników jest w dzisiejszych czasach niemalże nieograniczony. Organizatorzy mają do wyboru przeróżne wielkości, moce i układy kolumn. wybierając odpowiednie nagłośnienie warto wziąć pod uwagę wiele czynników. Nawet przygotowując niewielki event trzeba wiedzieć dokładnie do czego posłużyć ma dane nagłośnienie, jakie ma spełniać potrzeby i w zależności od tego poszukać odpowiedniego sprzętu. Nagłośnienie jest właściwie podstawowym elementem zarówno małej konferencji jak i dużego enventu. Musimy jednak rozróżnić nagłośnienie stricte konferencyjne : mikrofon i dwa głośniki oraz nagłośnienie na którym ma "zagrać" nawet mała kapela. To dwa różne systemy mówi Rafał Mrzygłocki z firmy Aram. Decydując się na wybór odpowiednich kolumn nie należy kierować się zwykle ich wielkością. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach konstruktorzy sprzętu nagłośnieniowego są w stanie wyprodukować naprawdę mocny sprzęt, dający bardzo dobrą jakość dźwięku, który ma naprawdę niewielkie rozmiary. Chociaż w dalszym ciągu zdarzają się systemy nagłośnieniowe, które przewozi się kilkoma TIR-ami. Oprócz wielkości organizatorzy pytają także o ilość kolumn, jaka będzie potrzebna aby odpowiednio nagłośnić salę. Najważniejszym parametrem, jaki należy brać pod uwagę nie jest wielkość, czy moc kolumn, ale poziom SPL, czyli tak zwane wypełnienia dźwiękiem w stosunku 1m/1w.

   Kolejna decyzja związana z nagłośnieniem, przed którą staje organizator to: wybór systemu tradycyjnego lub wyrównanego liniowo, czyli konstrukcji typu Line Array. To co na pewno musimy wiedzieć na temat używanego zestawu głośników to między innymi czy będzie to zestaw klasyczny, który logarytmicznie wytraca swoją energię w funkcji odległości czy też bardzo popularny w ostatnich latach zestaw liniowy, który z kolei wytrąca energię dźwięku liniowo w funkcji odległości. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety i tylko od zaistniałych warunków zależy, które z rozwiązań lepiej sprawdzi się w danej sytuacji. Dla przykładu nagłaśniając dużą halę bądź też teren na wolnym powietrzu powinniśmy wybrać zestaw liniowy, który zapewni nam bardziej równomierne pokrycie dźwiękiem danej przestrzeni. Należy jednak pamiętać, że taki system powinien być zainstalowany odpowiednio wysoko i zawierać odpowiednio dużą ilość pojedynczych kolumn głośnikowych w celu zrealizowania postawionych przed nim zadań. W przypadku małych przestrzeni gdzie jest nisko i odległość od sceny do ścian jest niewielka zdecydowanie lepiej sprawdzi się zestaw klasyczny, na pracę którego znacznie mniejszy wpływ będą miały te okoliczności - mówi Wojciech Kosiorek technical manager Brill AV Media.

Głośniki to nie wszystko

   Należy jednak pamiętać, że same kolumny to nie jedyny element nagłośnienia. W zależności od miejsca oraz efektu jaki chcemy uzyskać warto poświęcić także więcej uwagi wyborowi innych elementów. Jednym z ważniejszych może być dobór odpowiedniej sceny. Choć pozornie nie kojarzy się ona z systemem nagłośnienowym jej wybór jest niezwykle istotny. Zwłaszcza w przypadku organizowania koncertu scena jest niemalże kluczowym elementem. Bardzo często również, (choć nie jest to bezwzględną regułą) scena jest systemem montażowym całego nagłośnienia, warto więc aby wybór obydwu elementów odbywał się synergetycznie. Firmy zajmujące się produkcją i montażem scenicznym bardzo często oferują kompletne systemy, w skład których wchodzą scena z zadaszeniem, tak zwane stacki do podwieszania kolumn oraz zadaszone stanowisko realizatorów. Takie rozwiązanie ma wiele plusów, gdyż wszystkie części od jednego producenta będą do siebie pasować a także można dostać je w lepszej cenie, niż w przypadku, gdy każdy z elementów zamawiany byłby u innego producenta. Najwięcej problemów może przysporzyć wybór odpowiedniego wzmacniacza. Oczywiście jedną z ważniejszych jego cech jest moc, ale nie oznacza to bynajmniej, że wzmacniacz o największej mocy będzie najlepszy. Wszystko zależy od pomieszczenia, które chcemy nagłośnić. W opisie wzmacniaczynmożna znaleźć takie informacje o rezystancji, która mówi o tym jaką moc dany wzmacniacz może dostarczyć do głośników. Jeżeli w programie wydarzenia jest koncert zespołu najważniejszym elementem nagłośnienia z punktu widzenia artystów jest odsłuch. Informacje na jego temat, jak również na temat innych wymagań artystów dotyczących między innymi nagłośnienia można znaleźć w riderze technicznym każdego zespołu. Należy pamiętać, że najczęściej rider stanowi część umowy między organizatorem a występującym zespołem, posiada więc moc prawną i należy go bezwzględnie przestrzegać.

   Trzeba pamiętać aby rodzaj systemu skonsultować z wybraną kapelą. Jest wiele doskonałych systemów audio oraz konsolet ale musimy pamiętać o indywidualnych preferencjach realizatorów i zespołów. Dobrze dopasowany system to krótszy czas strojenia, mniej stresów i łatwiejsza praca dla realizatora - mówi Rafał Mrzygłocki z Aram.

Światowy standard

   Okazuje się, że w przypadku nagłośnienia rynek polski nie ustępuje w niczym światowym nowościom. Większość liderów branży niemalże chwilę po premierach światowych jest w stanie włączyć do swojej oferty najnowocześniejszy sprzęt . Oczywiście istnieją także mniejsze firmy, których oferta nie jest aż tak urozmaicona, warto takżę zwrócić uwagę, że nie w każdym evencie można wykorzystać najnowocześniejsze kolumny, wzmacniacze czy miksery. Jednak nie tylko sprzęt świadczy o światowym poziomie rynku nagłośnieniowego w Polsce. Okazuje się bowiem, że również specjaliści pracujący w tej braży, dzięki międzynarodowym szkoleniom i obsługiwaniu wielu imprez w niczym nie ustępują swoim zagranicznym kolegom. Mimo wszystko można jednak zauważyć nie tylko podobieństwa, ale także i różnice pomiędzy Polską a Zachodnią Europą, czy Stanami Zjednoczonymi. Pod względem kompetetencji obsługi technicznej nie mamy się czego wstydzić, a wręcz polscy technicy uważani są za czołówkę swiatową w opinii wielu zachodnich zespołów i agencji produkcyjnych. Pod względem jakości sprzętu rodzime firmy nie ustępują znacząco zachodnim konkurentom, ponieważ stale trzymają rękę na pulsiei śledzą nowości pojawiające sie na rynku. Możliwości ich zakupu są nieco ograniczone ze wzgledu na fundusze ale bardziej przekłada sie na to na częstotliwość dokonywanych zakupów niż na ich jakość. Różnicą natomiast napewno między niemieckimi, francuskimi czy brytyjskimi firmami a naszą rodzimą techniką jest podejscie do wymaganego czasu na instalacje. Czas, który nasi zachodni koledzy dostają na instalację, sprawdzenie poprawności działania systemu i próby jest niewspółmiernie dłuższy od tego, który obliguje polskie firmy nagłośnieniowe. Może to powodować wrażenie, że Polacy pracują chaotycznie i w biegu a zachodnie firmy są lepiej przygotowane ale wystarczy zaoewnić wszystkim równe i komfortowe szanse realizacji a różnice bardzo szybko sie zacierają - mówi Wojciech Kosiorek technical manager Brill AV Media. Wybierając firmę, która będzie odpowiedzialna za nagłośnienie na evencie warto poradzić sie znajomych zespołów. Należy także zwrócić uwagę, że istnieją firmy specializujące sie jedynie w nagłośnieniu oraz takie, które przygotowują nie tylko nagłośnienie, ale także multimedia. Należy więc zastanowić się, która z nich będzie najlepiej odpowiadała potrzebom klienta.

Rynek większy, ale czy lepszy ?

   W ciągu ostatnich kilku lat można było zaobserwować powstanie dużej ilości nowych firm zajmujących się nagłośnieniem evenowym. Konsekwencji takiej sytuacji jest wiele i trudno jednoznacznie je ocenić. Dzięki dotacjom unijnym powstały nowe firmy, które nie zawsze mają odpowiednie doświadczenie w obsługiwaniu dużych imprez. Z kolei dużym firmom o długoletnim doświadczeniu trudno jest konkurować (zwłaszcza cenowo) z firmami, które dostały europejski zastrzyk gotówki. Zaniżana cena za usługi blokuje natomiast możliwości inwestycji i rozwoju zarówno tych małych jak i dużych firm. Jednak z drugiej strony dzieki temu dostępność czasowa i cenowa nagłośnienia nieco sie poprawiła, ale aby zamówić profesjonalny sprzęt warto zwrócić sie do firmy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Jego cena jest naprawdę zróżnicowana i może zależeć nie tylko od sprzętu jaki chcemy zamówić, ale także regionu, czy pory roku. Przykładowo nagłośnienie konferencyjne możemy mieć juz od 600 zł, a koncertowe sięgają kilkudziesieciu, a nawet kikuset tysięcy zł.

Sprzętowi liderzy rynku

   Wybór sprzętu na któym profesjonalne firmy nagłaśniające zależy od naprawdę wielu czynników. Konkurujący ze sobą producenci sprzętu nagłaśniającego robią naprawdę dużo, aby przekonać do siebie realizatorów. Jednak w firmach specjalizujących sie w nagłaśnianiu różnego rodzaju imprez zazwyczaj powtarzają się te same marki sprzętów, na których najczęściej pracują. Jednym z takich ulubionych producentów jest firma Soundcraft. Ich konsolety cieszą się dużą popularnością, ponieważ zapewniają bardzo dobrą jakość dźwięku. Konsolety te doceniane są również przez zagranicznych specjalistów i wykorzystywane w produkcji wielu międzynarodowych imprez na całym świecie. Wśród innych producentów konsolet wymienianie są także DiGiCo, czy Yamaha. W świecie wzmacniaczy wielu specjalistów sięga po sprzęt Powersoft. Jest to czołowy producent i posiadacz wielu patentów w dziedzinie wzmacniaczy dźwięku. Końcówki mocy Powersoft jako w sumie jedynie posiadają ogromne moce przy niewielkiej wadze własnej. Można powiedzieć, że jedna końcówka ważąca 12 kg zastępuje skrzynię tradycyjnych końcówek mocy warzących nie rzadko 100 kg. Są drogie ale zmniejszenie kosztów transportu oraz szybkości pracy z tymi urządzeniami zwraca sie w krótkim czasie - mówi Marcin Słodyczka specjalista d/s systemów audiowizualnych Future Tech. Z kolei wsród zestawów głośnikowych najczęściej wskazywane przez profesjonalistów firmy to EAW i JBL, L-Acoustics, Electro-voice.

MICE Poland Meetings Incentives Conferences Events


Realizacja ORTH Multimedia

Copyright © 2013. Agencja Extreme